اخبار آزمایشگاهی

اخبار آزمایشگاهی

مقالات علی اصغر صفری فرد در ماه نامه اخبار آزمایشگاهی
اخبار آزمایشگاهی

اخبار آزمایشگاهی

مقالات علی اصغر صفری فرد در ماه نامه اخبار آزمایشگاهی

راهنمای تهیه دستورالعمل های اجرایی استاندارد ( SOP ) برای آزمایشگاه خون شناسی، قسمت هفتم


میکروسکوپی


میکروسکوپ را هنگامی که کار نمی کند بپوشانید.

بعد از استفاده از میکروسکوپ، روغن ایمرسیون را بر روی عدشی شیئی پاک نمائید.

قبل و بعد از استفاده از میکروسکوپ، قسمت های چشمی را با دستمال مخصوص لنزها ( کاغذ جاذب یا دستمال نرم) و مایع تمیز کننده که از مقادیر مساوی از اتر و الکل ایزوپروپیل تهیه شده است پاک کنید.

برای پاک کردن لنزها از گزیلل استفاده نکنید. همینطور لنزها را در داخل الکل غوطه ور نکنید زیرا همانطور که می دانیم الکل ممکن است سیمان را هم حل کند.

در خلال مدتی که بدنبال جستجو و بررسی کلی اسلاید هستید، آنقدر عدسی های شیئی را پایین نیاورید تا به سطح اسلاید برخورد داشته باشند، زیرا ممکن است این کار به لنزها آسیب برساند یا سبب شکستن اسلاید شود.

میکروسکوپ را با هر گونه روغن یا اسپری روغنی، روغن کاری  نکنید، زیرا بتدریج روغن خشک و سفت شده، به مکانسیم دستگاه آسیب می رساند.

هنگامیکه میکروسکوپ را استفاده نمی کنید منبع تغذیه دستگاه را خاموش کنید.

در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب، به منظور جلوگیری از رشد قارچ بر روی عدسی ها، بعد از ظهر ها میکروسکوپ را در کمد گرم که توسط یک یا دو لامپ حبابی 40 وات گرم می شود قرار دهید تا فضای گرم و خشک به طور مداوم وجود داشته باشد.

در مناطق با آب و هوای گرم و خشک، مهم ترین مشکل گرد و خاک است. به غیر از نگه داری میکروسکوپ به صورت پوشیده، در هنگامی که میکروسکوپ مورد استفاده قرار نمی گیرد، در انتهای روز کاری میکروسکوپ را استفاده از فشار هوا پاک کنید تا پرز و غبار روی آن پراکنده شود ( مانند استفاده از سشوار برقی)، سپس لنز ها را با برس مخصوص عدسی یا برس خیلی نرم پاک کنید. اگر ذرات گردو خاک بر روی سطوح شیئی میکروسکوپ باقی ماند با کاغذ تمیز، این گردو خاک ها را پاک نمایید.


مطالعه متن کامل مقاله ..............


دانلود قسمت هفتم

 دستورالعمل های اجرایی استاندارد ( SOP ) برای آزمایشگاه خون شناسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.