اخبار آزمایشگاهی

اخبار آزمایشگاهی

مقالات علی اصغر صفری فرد در ماه نامه اخبار آزمایشگاهی
اخبار آزمایشگاهی

اخبار آزمایشگاهی

مقالات علی اصغر صفری فرد در ماه نامه اخبار آزمایشگاهی

در باره اهدای خون بیشتر بدانیم ( قسمت بیست و سوم)


سایر موارد کاربردی ایمونوگلوبولین تزریقی داخل وریدی


تاثیر IVIG به عنوان عامل درمان کننده  در  موارد از دست دادن مکرر و خود بخود حاملگی، هنوز ثابت نشده است. IVIG   از بروز سقط در بانوانی که سابقه از دست دادن مکرر و خود بخود حاملگی دارند، پیشگیری نمی کند.  

در مطالعه ای دیده شده است که IVIG ها در درمان pretibial myxedema موثر هستند و ممکن است دارای عملکرد تعدیل کننده ایمنی در بیماران مبتلا به " بیماری گراویس " و سایر اختلالات وابسته باشند.

بیماران مبتلا به سندروم شوگرن و سندرم Stiff man که Ataxic  sensory neuronopathy دارند، از درمان با IVIG سود برده اند.

بیماران مبتلا به لوکمی مزمن لنفوئیدی انتخاب شده که در معرض خطر عفونت باکتریال هستند، می توانند به کمک درمان منظم با IVIG،  به مقدار قابل توجهی از این عارضه محافظت شوند.

" پری کاردیت مزمن ایدیو پاتیک"، یک بیماری مزمن با علت ناشناخته است که با دوره های تکرار شونده التهاب پری کاردیال مشخص می شود. علت تکرار، ناشناخته است، اگر چه در برخی موارد این ممکن است بدنبال یک عفونت ویروسی و حضور آنتی بادی های آنتی میوکاردیال باشد. زیرا یک عفونت ویروسی می تواند در خلال یک مکانیسم شبیه سازی مولکولی، یک پروسه ایمنی خود بخود را تحریک کند. همچنین به این علت که درمان مطلوب برای پیشگیری از دوره های تکرار شوند، هنوز ثابت نشده است،  Peterlana و همکارانش متذکر شدند که درمان با IVIG می تواند در بیمارانی که به سایر درمآن های مهار کننده ی ایمنی پاسخ نداده اند، مفید باشد. چهار بیمار مبتلا به پری کاردیت مزمن ایدیوپاتیک از درمان ماهانه با دوز بالای IVIG ( روزانه  0.4 g/kg  برای پنج روز ) که هر دو ماه تجویز می شود، بهره بردند. سه نفر از این چهار نفر توانستند درمان دائمی با استروئید ها را قطع کنند و با وجود گذشتن چند سال از این تجویز، هنوز در دوره بهبودی  می باشند.

اثرات سودمند درمان با IVIG بر روی عملکرد قلب، در بیماران مبتلا به " کاردیو میوپاتی تاخیری "،  ناشی از عمل خنثی سازی اتوآنتی بادی های ضد گیرنده (antireceptor ) نمی باشد.

گزارش شده است که IVIG و  اینترفرون، یک درمان موفق برای موارد optic neuritis  در اطفال مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس  می باشد.

درمان موفقیت آمیز با IVIG در موارد cataplexy بیماری Narcolepsy گزارش شده است.

درمان موفقت آمیز " آنسفالو میلیت منتشره حاد" با IVIG گزارش شده است.

درمان بیماری آلزایمر با کمک IVIG ، موفقت چند جانبه (mixed ) داشته است.

بیماران مبتلا به سندروم  Churg-Strauss  ،  به کمک درمان با IVIG و پلاسمافرزیس، پوشش کامل بالینی و عملکردی را همراه با دوره بهبودی طولانی مدت و پایدار،  بدست آورده اند و همچنین بروز اثرات ناسازگار در آن ها، کم بوده است.

درمان  با IVIG در اولین سال بروز  ضایعات عصبی بیماری  demyelinative، به طور مشخصی منجر به کاهش وقوع حمله دوم و کاهش فعالیت بیماری گردیده است و این تاثیرات به وسیله انجام MRI بر روی مغز، قابل ارزیابی است.

نه بیمار مبتلا به livedoid vasculitis  که تحت درمان با IVIG قرار گرفتند، IVIG  را بخوبی تحمل کردند و درمان به طور کامل انجام شد. انجام ارزیابی های بالینی در تمام این  بیماران، نشان دهنده بروز بهبودی در اریتما و درد و ایجاد سلامتی در زخم فعال، بوده است. با وجود اینکه این مطالعه و بررسی، یک مطالعه  باز بدون کنترل بود، نویسندگان پیشنهاد دادند که IVIG یک انتخاب درمانی امید بخش در آن دسته از  مبتلایان به livedoid vasculitis  است، که به سایر اقدامات درمانی مقاومت دارند.

مطالعه متن کامل مقاله ..............


دانلود قسمت بیست و سوم

در باره اهدای خون بیشتر بدانیم