اخبار آزمایشگاهی

اخبار آزمایشگاهی

مقالات علی اصغر صفری فرد در ماه نامه اخبار آزمایشگاهی
اخبار آزمایشگاهی

اخبار آزمایشگاهی

مقالات علی اصغر صفری فرد در ماه نامه اخبار آزمایشگاهی

راهنمای تهیه دستورالعمل های اجرایی استاندارد ( SOP ) برای آزمایشگاه خون شناسی، قسمت ششم

حجم سلول فشرده(میکروهماتوکریت)

لوله موئینه با خون پر شده، یک انتهای آن مسدود می گردد. سپس در سرعت بالا توسط سانتریفیوژ میکرو هماتوکریت، سانتر یفیوژ می شود. ارتفاع ستون بدست آمده ی گلبول های قرمز اندازه گیری شده و به عنوان قسمتی از ارتفاع خون کامل داخل لوله محاسبه می گردد.

یک خطای کوچک (در حدود 3-1% ) اما پایه ای در تمام اندازه گیری های میکرو هماتوکریت وجود دارد که به علت باقیماندن مقداری پلاسما در بین گلبول های قرمز،  پس از سانتریفیوژ  خون است. ICSH توصیه می کند که در کارهای روزمره، تصحیح پاسخ بدست آمده صورت نگیرد.

لوله های موئینه غیر هارینه ساده ( با طول75 میلی متر  و قطر سوراخ 058/0± 155/1میلی متر ) که از لوله های شیشه ای soda lime ساخته شده اند، توصیه می شوند. در هنگام خون  گیری توسط لوله های موئینه هپارینه، باید خونی که به طور مستقیم از سوراخ ایجاد شده بر روی پوست بیمار دریافت می شود، مورد آزمایش قرار گیرد.

برای مسدود کردن انتهای لوله نیاز به ماده خمیری مانندCrista seal, Meniseal یا  Seal-Ease است. این مواد در هنگامی که استفاده نمی شوند، باید در محفظه در بسته  یا کیسه پلاستیکی قرار داشته و نباید اجازه داد که خشک شوند.


مطالعه متن کامل مقاله ..............

دانلود قسمت ششم

 دستورالعمل های اجرایی استاندارد ( SOP ) برای آزمایشگاه خون شناسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.