اخبار آزمایشگاهی

اخبار آزمایشگاهی

مقالات علی اصغر صفری فرد در ماه نامه اخبار آزمایشگاهی
اخبار آزمایشگاهی

اخبار آزمایشگاهی

مقالات علی اصغر صفری فرد در ماه نامه اخبار آزمایشگاهی

راهنمای تهیه دستورالعمل های اجرایی استاندارد ( SOP ) برای آزمایشگاه خون شناسی، قسمت پنجم


اندازه گیری هموگلوبین

فرآورده رفرانس هموگلوبین سیانید Haemoglobincyanide (HiCN)  در سال 1965 توسط ICSH (International Council for Standardization in Haematology) ارائه شد و سپس توسط سازمان جهانی سلامت (WHO) به عنوان استاندارد و رفرانس بین المللی تائید گردید. این روش برای اندازه گیری هموگلوبین در آزمایشگاه های عادی توصیه می شود.  فرآورده هایی که معادل استاندارد بین المللی می باشند، در بازار  قابل دسترس هستند.

 خون در معرفICSH  ( که دارای محلول پایه درابکین است) رقیق می شود. این معرف دارای فری سیانید پتاسیم، سیانید پتاسیم و یک دترجنت غیر یونی است. گلبول های قرمز لیز شده، هموگلوبین آزاد شده به سیانو متهموگلوبین (HICN) تبدیل می شود. یک محلول تازه باید هر دو تا سه هفته ساخته شود و در بطری تیره و دور از نور مستقیم خورشید در کمد نگه داری گردد.

جذب نوری محلول توسط اسپکترومتر یا اسپکتروفتومتر در طول موج 540 نانومتر و بر اساس وزن ملکولی و ضریب خاموشی ( extinction coefficient) اندازه گیری شده  که  می تواند به صورت غلظت هموگلوبین بیان شود. اگر اسپکترومتر در دسترس نبود، می توان از یک  رنگ سنج ساده (colorimeter) یا فتومتر با استفاده از فیلتر سبز- زرد مناسب کمک گرفت. سپس غلظت هموگلوبین در نمونه مورد آزمایش با میزان جذب نوری استاندارد رفرانس( یا فرآورده تجاری معادل آن) مقایسه می گردد. مزایای این روش پایداری فرآورده رفرانس و ارزیابی همه انواع هموگلوبین به استثناء سولفوهموگلوبین است.


مطالعه متن کامل مقاله ..............


دانلود قسمت پنجم

 دستورالعمل های اجرایی استاندارد ( SOP ) برای آزمایشگاه خون شناسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.